Ortopedinen osteopatia, fysioterapia ja hieronta Vantaa

Perinteisten hierontapalveluiden ja akupunktiohoitojen lisäksi teemme fysioterapeuttista tutkimusta ja hoitoa sekä ortopedista osteopatiaa.

Asiantuntevat terapeuttimme Vantaalla osaavat auttaa sinua erilaisissa kiputiloissa ja vartalon liikkeen ongelmissa.

Tarvittaessa ohjaamme sinut lääkärille jatkotutkimuksiin.

FYSIOTERAPIA

fusio

Fysioterapeutti on kehon liikkeen ja toiminnan ammattilainen.

Fysioterapiassa pyritään löytämään syy vaivoille.

Jos polvi on kipeänä, voi syyksi paljastua pakaran heikko toiminta tai nilkkanivelen jäykkyys, jolloin polvi kuormittuu biomekaanisesti väärin. Tästä syystä anamneesiin eli taustatietojen keräämiseen käytetään ensimmäisellä vastaanottokerralla reilusti aikaa.

Työasennot, harrastukset ja mahdolliset sairaudet vaikuttavat siihen, minkälaisia ongelmia voi esiintyä. Liikkumista havainnoidaan, jotta nähdään erilaiset puolierot tai kompensaatiomekanismit kehossa.

Neurologinen testaus, kuten refleksit ja voima, tehdään peruskartoituksena useimpien vaivojen kohdalla. Fysioterapeuttisen diagnoosin tavoitteena on löytää kipuileva kudos sekä sen aiheuttanut syy. Näin voidaan jatkossa paremmin ennaltaehkäistä vaivan uusiutuminen.

Parantumattomien pitkäaikaissairauksien, kuten nivelrikon tai diabeteksen hoidossa tavoitteena on ylläpitää ja mahdollisuuksien mukaan parantaa toimintakykyä.

Hoitokeinoista fysioterapiassa tärkeässä roolissa on terapeuttinen harjoittelu, joka sisältää erilaisia vahvistavia ja liikettä parantavia harjoitteita.

Varsinaista kipua ja vaivaa voidaan hoitaa erilaisin keinoin, kuten pehmytkudoskäsittelyjen, akupunktion ja nivelmobilisoinnin tai -manipulaation keinoin.

Teippaaminen vähentää usein kipua ja ohjaa asiakasta ergonomisesti parempaan asentoon.

ORTOPEDINEN OSTEOPATIA

ortopedinen

Ortopedinen osteopatia on tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen tutkimiseen ja hoitamiseen erikoistunut osteopatian muoto.

Osteopaatti tekee asiakkaalle tarkan alkuhaastattelun, sen jälkeen erilaisia ortopedisiä, neurologisia ja manuaalisia testejä vaivan syyn selvittämiseksi. Hoito voi sisältää nikamien tai nivelten mobilisointia, manipulaatiota tai kohdistettua hierontaa ja venyttelyä, sekä ohjeita ja neuvontaa.

Jos löydetty vaiva ei ole osteopaattisin tai muin keinoin hoidettavissa, ohjataan potilas tarvittaessa lääkärille jatkotutkimuksiin.

Jäykistyneelle nivelelle tai nikamalle voidaan suorittaa manipulaatio, jos hoidolle ei ole esteitä. Manipulaatiossa niveltä ympäröivät rakenteet kiristetään erilaisin kierroin ja taivutuksin, sitten niveleen kohdistetaan lyhyt, nopea liike, joka ohjaa nivelpintoja erilleen toisistaan. Oikein suoritettuna manipulaatio on kivutonta ja turvallista.

Jos nivel on jäykkä, tarvitaan myös mobilisoivaa käsittelyä, jolla nivelen kapselirakenteet, nivelsiteet ja kireät lihakset pyritään palauttamaan normaaliin pituuteensa.

Hoitoon kuuluu usein myös ohjausta omatoimiseen liikkumiseen ja harjoitteluun oireiden helpottamiseksi ja uusiutumisen ehkäisemiseksi.

Lisäksi tärkeää on huomioida ryhtiin ja kehon toimintaan liittyviä asioita, joiden parantamiseksi ohjaamme tarvittaessa omatoimisia harjoitteita.

HIERONTA

Hieronta

Hieronta on perinteinen käsin tehtävä hoitomuoto, joka on meille kaikille tuttu. Sen tavoitteena on lievittää tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloja, vähentää stressiä ja hoitaa lihaskireyksiä.

Hieronnan kipua lievittävä mekanismi perustuu erilaisten endorfiinien erittymiseen sekä porttikontrolliteoriaan, jossa osa kipuaistimusta lähettävistä hermopäätteistä pysäytetään selkäydintasolla.

On tärkeää, että hieronnan tekee koulutettu henkilö, jolloin hoito on paitsi tehokasta myös turvallista.

Klassinen hieronta on rentouttava ja miellyttävä hoitomuoto. Sen juuret ovat vuosituhansien takana, mutta nykyisen kaltainen hieronta on lähtöisin Ruotsista 1800-luvulta.

Maailmalla klassinen hieronta tunnetaankin nimellä ”Swedish massage”. Urheiluhieronta on klassiseen hierontaan pohjaava, mutta tarkemmin ja syvempään kudoksia käsittelevä hoitomuoto. Urheiluhieronta voi käsittelymuotona tuntua hieman klassista versiotaan enemmän.

Se sopii nimestään huolimatta kaiken ikäisille harrastuksista tai liikunnan määrästä riippumatta.

Koulutettu hieroja on terveydenhuollon rekisteröity ammattihenkilö, joka on suorittanut valvotun näyttötutkinnon. Näyttötutkinnossa vaaditaan hyvien kädentaitojen lisäksi myös tarkkaa anatomian tuntemusta.

Koulutettu hieroja tunnistaa tilanteet, jolloin hieronta ei sovi asiakkaalle.

Urheiluhieroja tai hieroja eivät ole suojattuja ammattinimikkeitä, joten niitä voi käyttää kuka vain.

Pääosin urheiluhieronnan erikoistumisopinnot suorittaneet ovat myös koulutettuja hierojia Suomessa.